Het Centraal Testamentenregister (CTR) registreert wie een testament heeft opgemaakt in Nederland, op welke datum en bij welke notaris. Maakt u een testament op, dan schrijft de notaris deze in bij het Centraal Testamentenregister. U kunt het Centraal Testamentenregister raadplegen als u wilt weten of een overledene een testament heeft. Bij het Centraal Testamentenregister wordt geen inhoudelijke informatie opgeslagen over het testament. De notaris die het testament opstelt, bewaart de originele akte.
Hoe komt u aan een uittreksel van het Centraal Testamentenregister? Notarissen en kandidaat-notarissen kunnen namens de erfgenamen het register raadplegen, maar als particulier en instantie kunt u bij het Centraal Testamentenregister ook gratis een aanvraag doen voor de informatie. U heeft daarvoor wel de juiste gegevens van de overledene nodig.
In de meeste gevallen doet u een digitale aanvraag. U weet op die manier vaak al binnen een paar minuten of een overledene een testament heeft opgesteld bij een notaris. Het online opzoeken of een overledene een testament heeft, is mogelijk als deze in Nederland woonde en is overleden en na 30 september 1994 is gestorven.
Soms is er een schriftelijke aanvraag nodig omdat een digitale aanvraag niet mogelijk is. Dat is het geval als:
Als u een schriftelijke aanvraag doet, moet u een kopie toevoegen van de overlijdensakte van de overledene. U kunt uw ingevulde aanvraagformulier plus een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister opsturen naar:
Centraal Testamentenregister (CTR)
Postbus 19398
2500 CJ Den Haag
Vergeet niet uw adresgegevens te vermelden in de brief zodat het CTR een antwoord terug kan sturen.
Om het testament daadwerkelijk in te zien moet u een afspraak bij een notaris maken en het testament opvragen. Dat hoeft niet de notaris te zijn waarbij het testament is opgesteld.
We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!